
Optimaliser nettsiden din for SEO med 3 steg
Vi snakker mye om at nettsiden din må bli synlig og at du må optimalisere den for SEO. Hva ligger egentlig i å optimalisere nettsiden? Det svarer vi på her ved å gi deg våre steg som webbyrå for å fikse enhver nettside. Her er våre 3 steg med en liten bonus på slutten for deg som virkelig vil få nettsiden din sett!
Start med å fikse de viktigste feilene
Det viktigste du kan gjøre er å fikse de mest kritiske feilene. Det vi anser som de mest kritiske er de som potensielle kunder kan oppdage på nettsiden. De aller fleste bruker Google når de søker opp noe, så verktøyet du bør sjekke nettsiden med er Google Lighthouse. Den kan du laste ned som en utvidelse i netteleseren herfra. Denne fungerer ved at du kan klikke på ikonet oppe i nettleseren din, kjøre en test for mobil eller PC og få opp resultatene med eventuelle forbedringer. Kjør denne testen og fikse alle feilene du kan gjøre noe med. Det viktigste er at alle målingene er grønne. SEO bør gi full score (100). Om du har fikset slik at alt er grønt kan du gå videre til neste steg.
Fiks de tekniske feilene med Ahrefs
For å gå litt mer i dybden kan du koble nettsiden din helt gratis til Ahrefs. Der kan du kjøre en "Site Audit" som gir deg en score på hvor godt nettsiden din er optimalisert for SEO. Her bør du fikse alle feil (issues) og gjerne også advarsler (warnings) uten unntak. Det er ikke alt som er like viktig, men tilstreb å fikse alle feil som et minimum. Jo mer du får fikset på nettsiden, desto bedre vil den prestere. Det er god butikk for deg og gjør at du har et digitalt fortrinn sammenlignet med andre bedrifter som fortsatt lever i fortiden.
Forbedre nettsiden videre med Semrush
Nå er nettsiden din rimelig godt optimalisert, men hvorfor stoppe på rimelig? Rimelig holder ikke for oss – best er jo bedre! De fleste tekniske feil er i boks, men Semrush har en annen tilnærming enn Ahrefs, så ved å kjøre en Site Audit med Semrush vil du finne flere forbedringer du kan gjøre. Site Audits er også gratis for akkurat denne funksjonen. Semrush gir deg på lik linje med Ahrefs en score for nettsiden. Om du får fikset problemene den gir deg slik at scoren din er 90+ har du gjort en god jobb og kan si deg fornøyd med optimaliseringen.
llms.txt – hopp over denne
Det er mulig at du får beskjed om at du ikke har en llms.txt-fil. Denne filen er det ingen KI-verktøy som benytter seg av per juli 2025 så den har ingen nytte. Om du likevel ønsker å legge den til vil det ikke gjøre noen skade.
Bonus: Skap innhold for målgruppen på nettsiden
Selv om nettsiden din er teknisk optimalisert har den ikke noe innhold å tiltrekke nysgjerrige besøkende med. Det er som at du har fikset en gammel megafon slik at du kan bli hørt av hele byen, men du har ikke sagt noe inn i den enda. Det må vi gjøre noe med! Det beste du kan gjøre da er å fylle nettsiden med innhold jevnlig. Helst 1-4 ganger i måneden, gjerne oftere om du har mulighet. Innholdet kan være i form av blogginnlegg, artikler, nyheter fra bedriften og lignende. Det viktigste er at innholdet som lages er noe målgruppen din interesserer seg for og er relevant.
Oppsummering
Så hvordan optimaliserer du nettsiden din for SEO? Jo du må:
- Bruke Google Lighthouse til å finne feil
- Bruke Ahrefs til å finne flere feil
- Bruke Semrush til å finne enda flere feil
- Fiks alle feilene så langt det lar seg gjøre
- Om du har mulighet, oppdatere nettsiden jevnlig med relevant innhold
Om du gjør alt dette vil nettsiden din bli godt optimalisert for å prestere godt på Google og andre søkemotorer – akkurat som vi gjør det i Acts.
Om du ønsker hjelp med nettsiden kan du så klart ta kontakt med oss i Acts så hjelper vi deg.

Hva skal du se etter i en Google Ads-kampanje, hva er gode og dårlige tall, og hvordan fikser du kampanjen din.
Som bedriftseier er det mange ting å tenke på. Derfor går vi her gjennom de 5 tegnene på nettsiden bør oppdateres.